zaterdag 23 april 2011

Nascar night

Door het wegvallen van de Ninco-klasse zijn er meer zg "vrijrijden" avonden in de kalander beschikbaar gekomen. Deze avonden kunnen worden gebruikt om extra te trainen, inhaalraces van de andere klasses te rijden, of om een funrace te organiseren. Wat betreft dit laatste leek het mij wel leuk om eens een Nascar race te organiseren. Aangezien niet iedereen (zeg maar niemand) een Nascar bezit, zorgde ik zelf voor de auto's. Uiteraard niet de classics, dat zou zonde zijn, maar een zestal "moderne". Een eerste poging ging mis omdat de bestelde PU-banden niet op tijd binnen waren, maar woensdag 20 april was het toch zover. Hoewel..... tegen negen uur waren we nog maar met vier man en hadden we inmiddels besloten om toch maar een race te rijden waarbij iedereen zijn auto maar zelf moest inzetten. Gelukkig kwamen er toen toch nog wat meer mensen opdagen, sommige alleen om in te zetten (bedankt Laurens en Stan).


Omdat de 6 auto's zeer verschillend waren en iedereen gelijke kansen te bieden werd besloten dat de auto's een vast spoor toegewezen kregen, waardoor iedereen met alle 6 de auto's moest rijden. En verschillend waren ze.





De auto op baan 1 (zonder magneet) liep best goed maar had de neiging om bij het opkomen van het rechte stuk uit te breken, de kant te raken, uit het slot te gaan, flink door te rollen en daarbij alle banen over te steken. Hij werd daarbij geregeld ternauwernood gemist (maar ook geregeld geraakt) door de anderen. De auto's op baan 2,4 en 5 (met middelmatige magneetkracht) waren vrij moeilijk te handelenen en heel vaak gingen de rijders net over het randje wat in spectaculaire koprollen resulteerde. De auto op baan 6 (met zeer sterke magneet) kon bijna met volgas gereden worden, hoewel die ook zijn grenzen kende. Alleen de auto op baan 3 (middelmatige magneetkracht) was een "makkie", lag lekker, reed soepel en was goed te controleren.



In de eerste heat kwamen Bob, Martin, Speedy en Marc Slaats aan de start. Marc had wat problemen met zijn regelaar en verwisselde deze voor een clubregelaar. Ook hiermee liep het niet en uiteindelijk leende hij de regelaar van Paul Kessels. Dit alles leidde ertoe dat Marc natuurlijk achterop raakte. De andere drie maakten er een spannend geheel van en Uiteindelijk won Bob de heat met 108 ronden, gevolgd door Martin met 107, Speedy met 106 en Marc met 86.



In de 2e heat stonden Paul Kessels, Remon, Ton en ikzelf aan de start. Aanvankelijk ging het gelijk op maar door veel uitvliegers raakte ik de aansluiting kwijt. De andere 3 maakten er wederom een spannende race van. Grote hilariteit alom toen Ton door al dat gewissel van auto's op een gegeven moment de verkeerde auto aan het volgen was. Uiteindelijk won Paul met 109 ronden, voor Remon met 107, Ton met 106 en mij met 98 ronden.

De einduitslag:

Paul Kessels 109 3:02.011
Bob Young 108 3:07.252
Martin van Veghel 107 3:05.808
Remon Hannink 107 3:08.780
Speedy 106 3:07.418
Ton Schols 106 3:08.615
Paul van Nuil 98 3:00.584
Marc Slaats 89 3:03.356

Al met al leverde het een leuke avond op met leuke races en af en toe echte nascarcrashes. Gelukkig zijn die Scalextric stevig en zitten er geen fragiele onderdelen aan. Iedereen was het erover eens dat het niet makkelijk bleek om je steeds te moeten aanpassen aan een andere auto en dat dit best wel flink wat concentratie vereiste.

Gezien de positieve reacties die ik kreeg, denk ik dat dit nog wel eens een vervolg krijgt.

zondag 10 april 2011

Thunder in the Loft II

Zaterdag 9 april was het tijd voor de tweede versie van "Thunder in the loft" op de E&L raceway. Vijf man waren aanwezig, nl Edje, Lars, Arjan, Jimmy en ikzelf. Iedereen reed weer tegen iedereen en dat met 2 verschillende auto's die wel op het zelfde spoor bleven. De puntentelling was simpel: 50 punten voor de overwinning, 25 punten voor de 2e plaats. Maar Edje had een leuke variant bedacht: iedere uitvlieger leverde een strafpunt op en dit bleek van doorslaggevend belang.

De 1e reeks heats over 2 minuten leverden weinig verrassends op. Edje en Lars wisten zowel van Arjan, Jimmy als mij te winnen. Ikzelf wist Arjan te verslaan, maar de spannende nek aan nek race tussen Jimmy en mij eindigde met een halve auto voorsprong in het voordeel van Jimmy. De onderlinge confrontatie tussen vader en zoon werd in het voordeel van Ed beslecht.

Na de pauze was het tijd voor de tweede reeks heats, nu over 20 ronden. Dit keer waren de races veel closer.
Edje en Lars wisten wederom te winnen van Arjan, Jimmy en mij. En ook ik wist weer van Arjan te winnen. De race tegen Jimmy was wederom spannend. Jimmy nam een voorsprong maar ik kwam steeds dichterbij. Een halve ronde voor de finish vloog Jimmy eruit, en kwam ik licht op voorsprong. Jimmy's auto stond echter gunstiger voor de herstart, mij auto stond uit het zicht. Door de snellere reactie van Jimmy bij de herstart wist hij alsnog weer met een kleine voorsprong te winnen.
De confrontatie tussen vader en zoon verliep ditmaal in het voordeel van Lars. Normaal gesproken betekende dit evenveel punten in de eindstand voor beide, ware het niet voor de strafpunten regel. Edje vloog nl in deze en nog in een andere race uit de baan en dat kostte hem 2 punten en daarmee de eindoverwinning.
Voor het eerst in de geschiedenis dus een andere winnaar op de E&L raceway, maar een terechte winnaar.

Uitslag:

1. Lars 375 punten.
2. Edje 373 punten.
3. Jimmy 292 punten.
4. Paul 246 punten.
5. Arjan 191 punten.


Na de prijsuitreiking, met het inmiddels traditionele certificaat/oorkonde, keerde iedereen weer tevreden huiswaarts.

Edje en Lars, wederom bedankt voor de gastvrijheid en de leuke middag, uiteraard Arjan en Jimmy ook bedankt voor de leuke middag en de laatste ook voor het mogen meerijden.

In mei staat nog 1 race op het programma, nl de Spring Classic voor Slot-it Group C en GT. Daarna is het zomerstop, maar na de zomer gaat Edje zeker verder met dit concept. Er staat zelfs nog iets meer op de planning, maar daarover later meer.

dinsdag 5 april 2011

Truckraces in Elshout

Afgelopen zaterdag met Lars en Edje naar Elshout gereden. Daar vond op het Silver Dragon circuit van Arjan de E.E.T.R plaats. E.E.T.R staat voor Eerste Elshoutse Truck Race. We werden in het truckers cafe ontvangen met een kop koffie en broodje "truckersbal".


Daarna togen we met z'n vijfen, er was ook nog een vriend van Arjan, Peter genaamd, bij, naar het voormalige postkantoor achter Arjans huis, waar zijn circuit staat.

Nadat Edje een van de trucks had gerepareerd, begonnen Lars en ik aan de eerste heat. 10 minuten bleek echter te lang, zeker gezien het feit dat de groene truck geregeld ontspoorde. De volgende heats werden dan ook ingekort tot 5 minuten. Iedereen moest een keer met beide trucks rijden.






Na de pauze met broodjes en wat te drinken, was het tijd voor de tweede reeks heats, waarbij de indeling was gebaseerd op de uitslag van eerste reeks.
Uiteindelijk bleek Lars de meeste punten gescoord te hebben, gevolgd door Edje, Arjan, ikzelf en Peter. In navolging van Edje had Arjan ook voor een mooie oorkonde gezorgd.



Omdat de, met name de groene, trucks toch niet zo geweldig liepen heeft Arjan besloten dat dit tevens de L.E.T.R (Laatste Elshoutse Truck Race) is geweest en gaan de trucks als scenery dienen.

Na de races werd er nog wat geraced met verschillende wagens en hierbij sneuvelde geregeld het baanrecord.


Arjan, bedankt voor de gastvrijheid en de gezellig middag, en dit laatste geld uiteraard ook voor Edje, Lars en Peter.