zondag 12 januari 2020

oliebollen en Winternationals

Na een ruim twee maanden pauze was het tijd om de draad weer op te pakken.
Op 28 december stond de "oliebol van het jaar" race op het programma. Gereden wordt volgens hetzelfde principe als de crazyrace, dus in 1.5 minuten zoveel mogelijk ronden afleggen, maar eruit is eruit.
6 man stonden aan de start, titelverdediger Lars, eerste oliebol Geert, Edje, Arjan, Patrick en ik. De eerste twee heats werden ingedeeld op basis van loting, de derde heat op basis van de stand na 2 heats en de vierde heat op basis van de stand na 3 heats. Na de vierde heat volgden 2 halve finales, een race voor de vijfde en zesde plaats, een race voor de derde en vierde plaats en uiteraard de finale.

In de eerste heat wist iedereen in beide races de volle anderhalve minuut vol te maken. In heat 2 hadden Arjan en ik de pech een keer uit de baan te vliegen. Nu wil dit niks zeggen, maar in heat 3 en 4 maakt niemand meer een fout waardoor Arjan en ik na 4 heats dus resp, op de zesde en vijfde plaats eindigden. Voor ons restte dus alleen nog maar de strijd om plaats 5 en 6.

Stand na 4 heats:

1. Edje 130,16 ronden.
2. Lars 129,13 ronden.
3. Geert 128,18 ronden.
4. Patrick 123,05 ronden.
5. Paul 113,03 ronden.
6. Arjan 110,27 ronden

De eerste halve finale tussen Edje en Geert werd door Edje met een minimaal verschil gewonnen nl 33,14 tegen 33,09. De tweede halve finale tussen Lars en Patrick werd gewonnen door Lars met 33,13 tegen 32,08.

Voor de race om plaats 5 en 6 werd de tijd verhoogd naar 2 minuten per spoor verhoogd. Arjan en ik wisten het klaar te spelen om exact evenveel ronden te rijden nl 44,05 waardoor we dus op een gedeelde vijfde plaats eindigden. De troost finale tussen Geert en Patrick werd gewonnen door Geert mede omdat Patrick een uitvlieger noteerde.

Voor de finale tussen Edje en Lars werd de tijd op 3 minuten per spoor gezet. Lars nam in de eerste race de leiding, maar vloog na 15 ronden en 25 baanstukken onder druk van Edje uit de baan, Edje reed de volledig race uit. In de tweede race kon Edje het rustig aandoen en er alleen maar voor te zorgen niet eruit te vliegen. Lars daarentegen moest er vol tegenaan en helaas eindigde dat na 17 ronden en 36 baanstukken weer in een uitvlieger. Dit resulteerde dus in de eindoverwinning voor Edje.

Uitslag van de oliebollenrace 2019:

1. Edje; 2. Lars; 3. Geert; 4. Patrick; 5 Arjan en Paul.

Het was weer erg gezellig, de catering bestond uiteraard uit oliebollen en appelflappen, met later nog bladerdeeg hapje, worst en, door Edje zelf gerookte, kaas.


Op 11 januari stond weer een NSR race op het programma onder de titel 'Winternationals".
Aan de start Edje, Geert, Arjan, Patrick en ik.
Voor de pauze moest ik op spoor 1 tegen Geert en Arjan. Beide races wist ik te winnen, zij het tegen Geert met moeite, maar een uitvlieger van hem gaf me wat ademruimte. Geert had sowieso last van veel uitvliegers. Ideaal voor mij omdat het meestal tussen ons uitkomt op het aantal uitvliegers. Op spoor 2 won ik makkelijk van Patrick, maar tegen Edje was weer geen kruid opgewassen, hoewel ik op dit spoor sneller reed dan op spoor 1. Zowel Edje als ik hadden tot op dat moment nog geen enkele uitvlieger.

Na de pauze, die bestond uit broodjes hamburger, moest ik op spoor 2 tegen Geert en Arjan en weer was het de race tegen Geert die moeilijk was. Omdat Geert weer eruit vloog wist ik te winnen van hem evenals van Arjan. Omdat Edje inmiddels een uitvlieger had genoteerd bestond er een kans op de eindoverwinning als ik van hem op spoor 1 zou winnen en verder geen uitvlieger zou hebben. Maar Edje was meedogenloos en won dus. De race tegen Patrick won ik wel weer. Omdat Edje nogmaals een uitvlieger had in zijn laatste race was ik de enige die geen uitvliegers had.

Uitslag NSR GT3 Winternationals:

1. Edje 398 punten
2. Paul 360 punten
3. Geert 316 punten
4. Arjan 272 punten
5. Patrick 235 punten.

De crazy race deed zijn naam weer eer aan. In de eerste race tegen mij vloog Edje er na 5 ronden uit.
Patrick reed beide races ijzersterk, maar vloog in zijn tweede race op het moment dat de tijd om was uit de baan. Was dit niet gebeurt dan was hij waarschijnlijk 2 baanstukken verder gekomen en had hij de eindoverwinning behaald. De race tussen Edje en Geert stond in het teken van "een rekening vereffenen". Edje deed na de eerste ronde, in bocht 1 een poging om Geert uit te schakelen, vloog daarbij uit de baan, naar nam Geerts auto niet mee die dan ook verder kon rijden. Volgende keer beter? Al met al weer spektakel genoeg en een uitslag met minimale verschillen tussen de eerste vier plaatsen.

Uitslag crazy race:

1. Paul 33,18 ronden
2 Patrick en Arjan 33,17 ronden
4. Geert 33,08 ronden
5. Edje 7.02 ronden.

Volgende race: 15 februari, Classic GT's en crazy race.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten