zondag 22 januari 2012

Racen over de grens

De afgelopen 2 weekenden in Duitsland geweest om mee te doen aan een slotrace.

Zaterdag 14 januari: normaal na een week vroege dienst kan op zaterdag uitgeslapen worden, echter niet vandaag. De wekker ging om 5.15 om te zorgen dat ik om 6.30 bij Maurice was. Gelukkig was die nu wel uit bed (wakker is iets te veel gezegd) en waren we om ca 7.00 bij Edje en Lars. Vandaar uit ging het richting Moers waar we als team "Just for Fun" deel gingen nemen aan de 6 uurs race met Slot-it. Tijdens de training bleek al snel dat met de Tictac Porsche van Lars gereden zou worden. Lars werd ook de kwalificatie toevertrouwd. Helaas zette hij de langzaamste tijd neer, dus hadden we niets te kiezen wat betreft het spoor waarop we wilden starten. Spoor 5 bleef over dus daar begonnen we op. Er was besloten om per spoor 27 minuten te rijden, waarna van spoor en rijder gewisseld kon worden. Na 6 keer 27 minuten waren we dus halverwege, en zou dit nogmaals herhaald worden. Nu gaat in Duitsland alles veel gemoedelijker dus na de eerste reeks werd er gewoon gepauzeerd om iedereen gelegeheid te geven om te eten. Daarna werd begonnen de tweede helft van de race. Ik zou beginnen en we dachten wederom op spoor 5 te moeten starten. De sporen werden nu echter volgens de stand toegekend en dit betekende dat we op spoor 6 moesten beginnen daar we 6e (en laatste) waren. Nu is dit in Moers mijn minst favoriete spoor, maar desondanks startte ik, wat achteraf misschien niet zo'n goed idee was, ik verloor nl veel rondes hier. Edje, Lars en Maurice wisten nog wat goed te maken, maar uiteindelijk eindigde we toch met 19 ronden achterstand op de laatste plaats. Al met al toch geen slecht resultaat en ons doel was toch weer behaald, nl een dag plezier hebben. Na de prijs uitreiking ging het weer richting Nederland waar we bij Edje nog friet hebben gegeten.

De kwalificatie:

1. 10,000s - Romkahns Bande
2. 10,170s - Ballermänner
3. 10,575s - Schattenparker
4. 10,685s - SR Mülheim
5. 10,930s - Rennpiste
6. 11,320s - Just for Fun

De volledige uitslag van de race ziet er als volgt uit.

1. 1783,23 Ronden - Romkahns Bande - Melanie J., Roman B., Thomas J. - Porsche Kenwood
2. 1765,12 Ronden - Ballermänner - Ralf J., Swen W., Frank F. - Porsche NewMan
3. 1749,91 Ronden - Rennpiste - Jörg J., Hans, Markus H. - Porsche Rothmans
4. 1705,30 Ronden - SR Mülheim - Werner S., Dirk L., Holger S., Marc F., Rolf V. - Porsche Rammstein
5. 1677,60 Ronden - Schattenparker - Frank D., Jörg K., Wolfgang - Porsche Jägermeister
6. 1658,10 Ronden - Just for Fun - Edje C., Lars C., Paul, Maurice - Porsche TicTac


Zaterdag 21 januari: Samen met Edje en Lars naar Duisburg voor de 23e HvK race op de Rennpiste, een Carerra baan ca 50 meter. Ik vond het een geweldige baan met een lastig stukje wat ik voor mijn gevoel toch redelijk in de vingers kreeg. Het mooiste deel vond ik het aflopende deel dat na een 180 graden bocht weer omhoog liep naar een oplopende bocht van iets meer dan 90 graden (tricky in spoor 5 en 6), gevolgd door een kort oplopend recht stuk gevolgd door een schuine 180 graden bocht (geen kombocht) die je vol gas kon nemen.
De kwalificatie met 35 man nam de nodige tijd in beslag. Edje eindigde hierin als 30e, ik als 33e en Lars als 35e. Dit betekende dat Lars en ik in de eerste heat moesten starten. Door uitvliegers van de anderen reed ik de eerste 2 rondes op kop, maar werd ik snel gepasseerd door Lars en Uwe die daarna in een verbeten strijd om de koppositie belandden. Lars hield het hoofd koel en Uwe had veel uitvliegers, waardoor Lars de heat wist te winnen. Ik eindigde als 3e, want ik wist de 2 anderen achter me te houden, door er minder vaak uit te vliegen dan zij. In de 2e heat was het de beurt aan Edje die moest starten op spoor 6. Dit ging niet helemaal perfect en Edje keek tegen een achterstand aan, maar daarna ging het beter en wist Edje alsnog als derde in de heat te eindigen.

In de einduitslag eindigde Edje als 26e, Lars als 29e en ik als 33e.
Na de prijsuitreiking werd de terugreis aanvaard en rond 20.00 was ik weer thuis na wederom een geslaagde dag.

Mannen, bedankt voor weer 2 leuke weekenden en Edje bedankt voor het rijden naar Duisburg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten