zondag 24 november 2013

Update races op E&L raceway

Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen, maar eindelijk de weg naar het blog weer eens gevonden. Dus even een update van de laatste twee races op de E&L raceway

zaterdag 12 oktober:
Historische toerwagens en GT's: mijn keuzes, resp de Scalextric Mustang en de Slot-it Ford GT40. Begonnen werd met de toerwagens over 30 ronden met een baanwissel na 15 ronden. Ik moest meten beginnen tegen Edje en na 1 ronde vloog de auto bij het passeren van de start/finish hard uit de baan, als gevolg van het te hoge houtebaanschoentje dat onder deze (2e hands gekochte) auto zit. Dus toch de Camaro weer gepakt. Opnieuw starten dan maar, ik verloor echter van Edje, maar de race tegen Geert werd gewonnen. In de 2e heat kwam ik weer tegen beide uit met dezelfde uitslag. Na deze races stond ik samen met Lars op de tweede plaats achter Edje, voor Arjan en Geert. In de pauze deden we ons tegoed aan hamburgers en daarna was het tijd voor de GT's. Het aantal ronden was nu 50 met baanwissel na 25 ronden. In de derde heat verloor ik zowel van Arjan als van Edje, in de 4e heat wist ik van Geert te winnen maar verloor ik van Lars. De beslissende heat tussen Edje en Lars eindigde in het voordeel van Edje, die daardoor 1e werd. Door de 3 verloren races bij de GT's zakte ik van de tweede naar de vierde plaats in de eind uitslag. Maar het was uiteraard weer een gezellige middag en dat is wat telt.

Uitslag Historics:

1. Edje 397 punten.
2. Lars 316 punten.
3. Arjan 310 punten.
4. Paul 291 punten.
5. Geert 240 punten.

De stand in het baankampioenschap ziet na deze race is als volgt:

1. Edje 50 punten uit twee races.
2. Lars 46 punten uit twee races.
3. Paul en Arjan 41 punten uit twee races.
5 Geert 37 punten uit twee races.
6 Maurice 19 punten uit één race.

Zaterdag 9 november:
De E&L Raceway 250, de 1e race meetellend voor het BraLi kampioenschap. Gereden wordt met Slot-it Group-C of GT's, ik reed weer met de Warsteiner Porsche 956KH. Er stonden weer 6 rijders (Arjan, Geert, Jimmy, Lars, Edje en ik) aan de start, wat betekende dat iederen tegen iedereen reed over 50 ronden met baanwissel na 25 ronden. In de 1e heat tegen Geert vloog ik gelijk in de 1e bocht eruit en vervolgens een halve ronde verder weer. Dit lokte bij Edje de vraag uit "wat heb je gedaan" waarop ik antwoordde "niks, en dat is waarschijnlijk het probleem". De banden hadden geen grip. Ik had dus direct een achterstand, maar de grip werd beter en nog voor de baanwissel had ik Geert ingehaald en kon ik op het andere spoor uitlopen en de overwinning pakken. In de tweede heat wist ik van Lars te winnen, want die had ook zijn auto niet nagekeken en bleek later met een los tandwiel te rijden (was dat niet het geval geweest dan had hij ons allemaal om de oren gereden, want Edje stond versteld dat hij ondanks dat euvel toch nog races kon winnen).
Tijd voor pauze met belegde broodje, saucijzen- en worstebroodjes.
In heat 3 kwam ik uit tegen Arjan waarvan ik verloor en ook de 4e heat tegen Edje ging verloren. Om 3e te worden moest ik winnen van Jimmy op voorwaarde dat Arjan van Lars zou winnen. De race was spannend en ik wist nipt te winnen van Jimmy. Arjan won van Lars dus mijn derde plaats was zeker en deze overwinning leverde Arjan een mooie 2e plaats op, en dat terwijl hij last had van zijn been als gevolg een val van een keukentrapje. Een paar dagen later bleek dat zijn achillespees bijna volledig was afgescheurd en hij zit nu met een gipspoot.

De uitslag:

1. Edje 250 punten.
2. Arjan 226 punten.
3. Paul 202 punten.
4. Lars 184 punten.
5. Jimmy 162 punten.
6. Geert 138 punten

Stand BraLi kampioenschap:

1. Edje 25 punten.
2. Arjan 23 punten.
3. Paul 21 punten.
4. Lars 20 punten.
5. Jimmy 19 punten.
6. Geert 18 punten.

Stand baankampioenschap E&L Raceway:

1. Edje 75 punten uit 3 races.
2. Lars 66 punten uit 3 races.
3. Arjan 64 punten uit 3 races.
4. Paul 62 punten uit 3 races.
5. Geert 55 punten uit 3 races.
6. Maurice 19 punten uit 1 race en Jimmy 19 punten uit 1 race.

Het waren weer 2 gezellige middagen. Familie Clout weer bedankt voor de gastvrijheid en de catering en iedereen weer bedankt voor de leuke races.

De zes auto's in volgorde van de uitslag (foto van Edje)

dinsdag 24 september 2013

Gezellig seizoens opener

Zaterdag 14 september was het weer zover. De eerste race van het seizoen op de E&L Raceway. Op het programma stond "Thunder in the Loft", de races met Nascars. Met diezelfde Nascars zou ook de 1e heat van de crazy race gehouden worden. Jimmy was er niet bij, dus zijn titel verdedigen is al geen sprake meer van. Maurice was er na lange tijd wel weer bij, in totaal waren we met 6 man, Arjan, Geert, Maurice dus, ik zelf en Edje en Lars uiteraard. Geracet werd volgens het concept iedereen tegen iedereen over 30 ronden, waarbij na 15 ronden van auto en baan werd gewisseld. Puntentelling volgens het gekende recept, 50 voor overwinning, 30 voor 2e plaats en 1 punt aftrek per uitvlieger.
In de eerste heat tegen Maurice moest ik meteen in de achtervolging. De nr 24 liep iets minder snel dan de nr 88 (iedereen had daar wel enigszins last van). Na auto/baanwissel kwam ik dichterbij, maar leek ik het niet te redden, totdat Maurice een uitvlieger had. Daardoor wist ik met een klein verschil te winnen. In de tweede heat tegen Edje was er geen kans om te winnen, maar ik had geen uitvliegers. In de derde heat wist ik van Arjan te winnen. Vader en zoon zetten een spannende race neer die uiteindelijk door pa werd gewonnen.
In de pauze was er een pan vol met lekker "duuvelkesvleisj" met stokbrood voorzien door Jolanda, wat voortreffelijk smaakte.
In heat vier na de pauze moest ik het opnemen tegen Geert. Ook deze race wist ik te winnen zonder uitvliegers. Omdat Lars en ik alleen van Edje hadden verloren stonden we gelijk in de stand. De winnaar van deze race zou zeker zijn van de tweede plaats, en zou eventueel nog aanspraak maken op de overwinning indien Edje zou verliezen van Maurice. In een spannende race moest ik toch het hoofd buigen voor Lars. Edje won van Maurice waardoor hij toch eerste werd, Lars tweede en ik derde. Alle drie hebben we geen uitvliegers gehad.

De crazy race was ook heel spannend. In de race tegen Lars eindigde ik maar 6 baanstukken achter hem op 13.38. In de race daarop tegen geert kwam ik tot 14.10 ronden. Zowel Geert als Maurice vlogen er een keer uit in hun onderlinge race. Ook Arjan vloog er uit in zijn race tegen Edje. De laatste race tussen Edje en Lars moest de beslissing brengen. Lars reed in zijn tweede race 3 baanstukken minder dan mij (14.07) maar had daardoor toch nog 3 baanstukken over waardoor hij tweede werd en ik derde.

De prijsuitreiking vond plaats onder het genot van wat te drinken en lekkere chocoladecake door Jolanda gebakken.

Edje, Lars en Jolanda, bedankt weer voor de gastvrijheid, en iedereen weer bedankt voor de ouderwets gezellige racemiddag.

Uitslag Thunder in the Loft IX:

1. Edje met 250 punten.
2. Lars met 230 punten.
3. Paul met 210 punten.
4. Arjan met 184 punten.
5. Maurice met 169 punten.
6. Geert met 145 punten.

Uitslag Crazy Race 1:

1. Edje met 28,37 ronden.
2. Lars met 28,05 ronden.
3. Paul met 28,02 ronden.
4. Arjan met 21,41 ronden.
5. Maurice met 20,42 punten.
6. Geert met 14,44 ronden.

donderdag 9 mei 2013

Dromen over een vaste baan

Na het bezoek aan "het souterrain" van Marc Stouten maart j.l. begint het weer te kriebelen om ook voor een vaste gethematiseerde baan te gaan. Dat het een Amerikaans geörienteerd thema zal zijn, zal jullie uiteraard niet verwonderen. Mijn idee is een circuit in een woestijnachtige omgeving, een beetje kruising tussen het oude Riverside en het huidige Laguna Seca (of Mazda raceway Laguna Seca, zoals het nu heet). Heeft Marc de Targa Florio als thema, bij mij zal het een historic festival zijn zoals bijv. het Sonoma Historic Motorsports Festival of The Rolex Monterey Motorsports Reunion. Dit thema maakt het mogelijk om allerlei klassiekers in te zetten en met name dus mijn historische Nascars, Trans-Ams en Can-Ams. Uiteraard zullen er veel, specifiek met races in Amerika gerelateerde zaken ergens een plaatsje vinden. Ik denk daarbij een zogenaamde "winnerscircle", maar ook en podium met daarop een priester/dominee die zijn "blessing" uitspreekt en ook een zanger(es) die de "star spangled banner" zingt. Uiteraard met geluid!!!. En natuurlijk het obligate "Drivers, start your engines". Boven de baan komt er ook een Goodyear blimp (zeppelin) te hangen, de bouwdoos daarvoor heb ik al en ergens in een hoek boven de baan komen nog een B17 Flying Fortress bommenwerper en 2 Mustang p-51D jachtvliegtuigen voor de "flyover". Ideeën genoeg zoals je ziet, nu de uitvoering nog!!!!.
Om een idee te krijgen hoe het uit zou kunnen gaan zien, kijk dan even naar de baan van David Reinecke, die een beetje mijn inspiratie vormt.

zaterdag 4 mei 2013

Historic festival

Na 3 weken eindelijk even tijd om een verslagje te maken
6 man sterk waren we weer, Edje, Lars, Arjan, Uwe, Jimmy en ik. Als eerste stond de laatste crazy race op het programma. Bij een 3e plaats of hoger zou Jimmy kampioen zijn. Jimmy reed uiteraard op zeker en wist het kampioenschap binnen te halen. Ik zelf wist beide races uit te rijden en eindigde vijfde, zowel in de race van vandaag als in het kampioenschap.

Uitslag:

1. Lars 28,13 ronden.
2. Edje 27,43 ronden.
3. Jimmy 27,43 ronden.
4. Arjan 27,21 ronden.
5. Paul 27,08 ronden.
6. Uwe 19,44 ronden.

Eindstand Crazy Race kampioenschap:

1. Jimmy 44 punten uit 5 races.
2. Lars 43 punten uit 5 races.
3. Edje 42 punten uit 5 races.
4. Arjan 30 punten uit 4 races.
5. Paul 27 punten uit 4 races.
6. Uwe 10 punten uit 2 races.
7. Geert 6 punten uit 1 race.

Daarna was het tijd voor de races met de historics. Begonnen werd met een Sloter Lola T280. Hiermee werd een tijdrit over 5 ronden gereden waarbij de totaaltijd telde. Ik wist een tweede tijd neer te zetten na Edje. Daarna volgde de race met de Camaro's. Helaas bleek mijn Camaro niet meer zo soepel te lopen, maar omdat iedereen hier een keer mee reed hadden we allemaal hetzelfde probleem. De race tegen Arjan werd gewonnen, de race tegen Edje ging verloren. Voor de pauze werd nogmaals een tijdrit over 5 ronden gereden met een Porsche 908/3 van Fly. Ditmaal telde echter de snelste ronde. Ik reed de vierde tijd met 5,703 seconden. De pauze werd benut om de prijzen van het Crazy race kampioenschap uit te reiken en het nuttigen van een overheerlijke chili con carne, waar ik overigens het hele weekend nog plezier van heb gehad.
Na de pauze werd gestart met de NSR Ford MKIV's. Ik verloor van Lars maar wist te winnen van Arjan. Daarna was het weer tijd voor een tijdrit over vijf ronden waarbij weer de totaaltijd telde. Gereden werd met een Revell Simca 1000. Een uitvlieger kostte me de 1e plaats, want volgens Edje was ik na vier ronden sneller dan hem. Uiteindelijk eindigde ik 3e achter Edje en Jimmy.
De laatste races met weer de NSR Ford MKIV's moest de beslissing brengen. Lars stond voor op Edje, dus Edje moest beide races winnen en Lars 1 race verliezen. Edje won zijn beide races. Ik won van Uwe en moest toen tegen Lars. Deze race was ongemeen spannend en een uitvlieger van mij beslechte de race in het voordeel van Lars. Lars won ook van Jimmy waardoor hij de eindoverwinning in de wacht sleepte voor Edje en mij.

Uitslag:

1. Lars 302 punten.
2. Edje 286 punten.
3. Paul 261 punten.
4. Jimmy 259 punten.
5. Arjan 254 punten.
6. Uwe 191 punten.

De tussenstand in het baankampioenschap ziet er met nog 1 race te gaan als volgt uit.

1. Edje 221 punten uit 9 races.
2. Lars 198 punten uit 9 races.
3. Paul 165 punten uit 8 races.
4. Jimmy 147 punten uit 7 races.
5. Arjan 143 punten uit 7 races.
6. Geert 91 punten uit 5 races.
7. Uwe 71 punten uit 4 races.
8. Maurice 19 punten uit 1 race.

Het was weer een leuke middag racen. Iedereen bedankt voor de gezellige dag.

zaterdag 30 maart 2013

Souterrain cup 2013: wederom geslaagd


Zondag 24 maart 2013. De wekker loopt af om 4.45. Even ontbijten, want zonder dat ga ik echt de deur niet uit. Dan de racekoffer, fototas en vlaaien in de auto laden. Nee he, het sneeuwt. Als dat maar niet de hele weg zo is want dan kon de reis nog wel eens lang duren. Maar goed, toch maar vertrokken. Voorzichtig rijden want hier en daar is het best glad, ook op de autoweg. Maar gelukkig, na 10 kilometer, ter hoogte van Susteren, niks meer aan de hand. Ook in Herkenbosch bij Edje is er niks aan de hand en staat niks de ruim 2 uur en 15 minuten lange reis naar Voorhout meer in de weg. Rond half negen komen we aan bij Marc. Een kop koffie gaat er wel in en de meegebrachte vlaaien worden ook direct aangesneden. De reeds aanwezige deelnemers maken hier meteen gretig gebruik van.

Er komen meerdere deelnemers aan, en nadat de kleur van de bandjes (citroengeel) door Marc B. is onthuld, kan iedereen beginnen met tunen en trainen. Ik hoef niks te doen aan mijn Ford GT40, de afstelling voor bij Edje werkt hier ook. In de tussen tijd proberen Marc en Steffer de portable baan aan het werken te krijgen, maar helaas dat lukt niet. Als ook de deelnemers uit Twente gearriveerd zijn en zij wat getraind hebben kan de eerste reeks beginnen. Ik mag direct in de eerste heat beginnen op het blauwe spoor (welk door vrijwel iedereen als het moeilijkste wordt beschouwd). Daarna op het gele middelste (welk door vrijwel iedereen als het gemakkelijkste wordt beschouwd) spoor waar het een stuk beter gaat. Mijn regelaar vertoont inmiddels weer kuren, toch ergens een kabelbreuk en als ik op het rode spoor moet, doet hij niks meer. Ik mag Ferry's ACD lenen, maar op de een of andere manier lijkt deze toch agressiever ondanks dat ik mijn instellingen overneem. Uiteindelijk kom ik tot 77,4 ronden evenveel als Ferry. Frank wint met 79,5 ronden. Na een rondje marshallen ga ik even boven in de woonkamer een frisse neus halen. Op de TV aldaar is de race ook te volgen. De middels een beamer op de muur geprojecteerde telling wordt weer mbv een webcam en (i)-pad op de TV weergegeven.

Inmiddels is Annemarie met de lunch begonnen en besluit ik als eerste hiervan te genieten. De tomatensoep en broodjes shoarma smaken prima. Inmiddels schuiven ook Harold, Ferry, Frank en Steffer aan. Als de eerste reeks voorbij is en ook de rest komt lunchen maakt JanWillem van de gelegenheid gebruikt om ons cadeau aan Marc aan te bieden. Een Porsche 907 K Targa Florio 1969 van SRC. Marc is er duidelijk mee in zijn nopjes. Daarna is het tijd voor de tweede reeks waar ik in de laatste heat mag aantreden tegen Ferry en Adriaan. Ik maak gebruik van Edjes Parma regelaar, maar het gaat toch iets minder dan in de vorige heat. Ik eindig op 76,5 ronden, Adriaan op 78,9 en Ferry wint met 80,3. Ondertussen is er van alles gebeurd op de baan. Diverse oeh's en aah's en shits vliegen over de baan evenals diverse lachsalvo's. Franks Alfa raakt op het lange rechte stuk ergens de scenery, kaatst terug en beland rechtop en "nosedown" tegen een boom. Om de ijscoman en zijn klanten te beschermen heeft Marc in de drievoudige nauwe hairpin een vangrail geplaatst. JanWillem weet toch zijn Chaparral over deze vangrail te katapulteren, waarna deze keurig op zijn wielen naast de Kever landt, alsof hij daar geparkeerd is. Ook ik vlieg er een keer aan het einde van het rechte stuk hard uit en parkeer de auto in de uiterste rechtse hoek.

Het blijkt dat we wat achter liggen op schema, dus wat met de derde reeks? Inkorten? Of toch 3 x 5 minuten? Resultaat van alle drie bij elkaar op tellen of de slechtste heat schrappen? Uiteindelijk wordt besloten om 3 x 5 minuten te rijden en alles mee te laten tellen. Ik mag in de laatste heat aantreden wederom tegen Adriaan en Ferry. Inmiddels gebruikt ik Edjes ACD en deze ligt me een stuk beter. Weer starten op spoor blauw en daarna spoor geel waar het me eindelijk lukt om onder de 10 seconden te komen en er 28,5 ronden uit te persen. Uiteindelijk kom ik op 81,4 ronden uit, Adriaan op 78,5 en Ferry wint met 84,3.
Tijd voor de prijsuitreiking. Marc zelf heeft de meeste ronden gereden, maar is zo sportief om zich uit de stand te schrappen. Steffer is daardoor 1e, Marc B 2e en Edje verrassend 3e. Ik zelf eindig op de 9e plaats voor Frank en Adriaan. Frank had echter wat pech. Gedurende 1 stint reed zijn auto belabberd wat bleek te liggen aan het feit dat het gevonden stuk lood uit zijn auto kwam, nadat dit hersteld was ging het weer beter. Was dit niet gebeurd dan was hij zeker boven mij geëindigd.

Om ca. 18.00 uur vertrokken we huiswaarts. We hadden besloten om niet te blijven eten, maar om onderweg een voedzame maaltijd (Mcdrek) tot ons te nemen.

Kort samengevat: het was een gezellige dag met gezellige en leuke mensen. Iedereen hartstikke bedankt voor jullie bijdrage op wat voor een manier dan ook, maar met name natuurlijk Marc en zijn vrouw Annemarie en dochter Imke. De laatste 2 zeker voor het dulden van 12 volwassen kerels die met autootjes komen spelen.

Hieronder nog enkele detailfoto's die een beeld geven van de sfeer die Marc weet aan te brengen. Voor meer foto's zie ook de blogs van de andere deelnemers.

donderdag 21 maart 2013

2e souterrain cup

Zondag as wordt het vroeg opstaan. De reis gaat naar Voorhout om op Marc Stoutens baan "het souterrain" deel te nemen aan de 2e souterrrain cup. Naast een aantal bekende namen en gezichten ook een aantal , voor mij althans, nieuwe namen. Een voor mij dan weer bekende naam, maar voor de anderen een onbekende, is Edje die ook mee gaat. Lars zou aanvankelijk ook meegaan maar heeft teveel schoolwerk. Ook Henk Gort die er vorig jaar bij was heeft moeten afzeggen. Al met al zijn we toch met 12 man (3 man meer dan vorig jaar). Marc en Marc hebben dit jaar voor een andere heatindeling gekozen waardoor iedereen evenveel tracktime heeft, en niet de kans bestaat dat iemand na 1 race al klaar is. Het belooft een lange, maar zeer zeker gezellige dag te worden. Edje en ik zorgen in ieder geval voor een traktatie voor bij de koffie in de vorm van echte limburgse vlaaien. Een uitgebreid verslag met foto's volgt uiteraard.

zie hier voor een impressie van vorig jaar

zondag 17 maart 2013

Thunder in the Loft 8

Wederom tijd voor Nascars bij Edje en Lars op zolder. 6 man sterk, Edje, Lars, Uwe, Arjan, Jimmy en ik. Gereden volgens het alom gekende concept qua puntentelling. Slechts 3 heats werden verreden omdat Edje om een uur of zes weg moest ivm een aktiviteit van Jong Nederland. De 2 races in de eerste heat (resp tegen Edjen en Jimmy) verloor ik. In de tweede heat wist ik zowel van Lars als van Uwe te winnen. Na de pauze met broodjes en paaseieren was het tijd voor de derde heat. Na een spannende nek aan nek race met Arjan wist ik deze te winnen, doordat Arjan in de laatste ronde een uitvlieger had. De race tegen Uwe werd ook weer gewonnen. De laatste race tussen Jimmy en Edje moest de beslissing brengen. Jimmy zou bij winst voor de primeur kunnen zorgen door als eerste gastrijder de eindoverwinning te pakken. Sterker nog: Edje mocht bij verlies geen uitvlieger hebben want dan zou hij met 1 punt minder dan mij op de derde plaats eindigen en ik dus tweede. Jimmy ging vrijwel direct aan de leiding en met een vroege uitvlieger van Edje leek bovenstaand scenario bevestigd te worden. Helaas..... met nog een paar ronden te rijden vloog Jimmy van de baan en nam Edje toch de leiding over. Hij won de race, eindigde 1e in de totaalstand en verwees Jimmy en mij naar de tweede en derde plaats.

Uitslag Thunder in the Loft VIII:

1. Edje 276 punten.
2. Jimmy 259 punten.
3. Paul 257 punten.
4. Lars 238 punten.
5. Arjan 216 punten.
6. Uwe 174 punten.

Stand baankampioenschap:

1. Edje 198 punten uit 8 races.
2. Lars 173 punten uit 8 races.
3. Paul 144 punten uit 7 races.
4. Jimmy 127 punten uit 6 races.
5. Arjan 124 punten uit 6 races.
6. Geert 91 punten uit 5 races.
7. Uwe 53 punten uit 3 races.
8. Maurice 19 punten uit 1 race.

De crazy race werd wel gewonnen door Jimmy voor Edje en Lars. Voor mij was er de vijfde plaats. Iedereen reed dit keer de stints volledig uit. Jimmy, Edje en Lars strijden hier om het kampioenschap daar de rest niet alle wedstrijden heeft gereden.


Uitslag Crazy Race:
1. Jimmy 27,41 ronden.
2. Edje 27,36 ronden.
3. Lars 27,27 ronden.
4. Arjan 27,08 ronden.
5. Paul 26,45 ronden.
6. Uwe 26,08 ronden.

Stand Crazy Race kampioenschap:

1. Jimmy 36 punten uit 4 races.
2. Lars 33 punten uit 4 races.
3. Edje 33 punten uit 4 races.
4. Arjan 23 punten uit 3 races.
5. Paul 21 punten uit 3 races.
6. Geert 6 punten uit 1 race.
7. Uwe 5 punten uit 1 race.

Allemaal weer bedankt voor een gezellige racemiddag.

Komende zondag gaan Edje, Lars en ik naar Voorhout om daar de Souterrain Cup 2013 te rijden op de baan van Marc Stouten