zondag 12 januari 2014

Winternationals

Tijd voor de Winternationals op de E&L Raceway. Gereden wordt met Slot-it group C's of GT's. Helaas waren we maar met zijn vieren, nl Jimmy, Edje, Lars en ik. Dit betekende dat we snel klaar waren. Het is wel duidelijk dat ik tegen auto's die Edje geprepareerd heeft geen kans maak. Ik verloor dan ook de race tegen Jimmy en Edje. Lars had zijn auto niet op orde en verloor dus zowel van Edje, Jimmy en mij. De race tussen Edje en Jimmy moest de beslissing brengen. Edje won en werd daardoor ook 1e in de einduitslag.

Uitslag Winternationals:

1. Edje 150 punten.
2. Jimmy 128 punten.
3. Paul 104 punten.
4. Lars 89 punten.

Stand baankampioenschap, tussen haakjes zijn de punten met twee schrapresultaten:

1. Edje 150 (100) punten uit 6 races.
2. Lars 128 (88) punten uit 6 races.
3. Paul 126 (86) punten uit 6 races.
4. Geert 74 (74) punten uit 4 races.
5. Arjan 64 (64) punten uit 3 races.
6. Jimmy 62 (62) punten uit 3 races.
7. Maurice 42 (42) punten 2 races

Na de pauze hebben we nog een hele tijd doorgebracht met het "testen" van door Jimmy en mij meegebrachte auto's. Jimmy had een tweetal 2CV's van Pink car meegenomen en 2 V8 supercars van Scalextric. Ik had mijn 2 laatste aanwinsten, 1970 Dodge Challenger en 1967 Mercury Cougar van Scalextric bij me, en ook een Mustang van Pioneer en de Chaparral van Slot-it.

Het was al met al toch een gezellige middag, hopelijk is bij de volgende race weer wat meer volk aanwezig.

zondag 29 december 2013

Snelle GT's op de E&L raceway

Dit keer iets sneller een verslag. Zaterdag 28 december was het tijd voor de open GT race bij Edje en Lars. We waren met zijn vijven, Edje, Lars, Geert, Jimmy en ik. Maurice was er niet bij en ook Arjan moest verstek laten gaan omdat hij pas sinds vrijdag uit het gips was ivm zijn gescheurde achillespees. Inmiddels is deze volledig afgescheurd en moet hij geopereerd worden en dan weer in het gips. Sterkte ermee Arjan.

Lars reed met een Mosler op een HRS-chassis, Jimmy had zijn venturi op HRS-chassis bij zich, Geert had een Panoz op HRS-chassis van Edje, en Edje en ik reden met de NSR Corvette die volledig volgens het NSR GT3 regelement is opgebouwd, behalve dan dat we dit keer nog met Ortmann (PU) bandjes reden. De races gingen over 50 ronden, waarbij na 25 ronden van baan gewisseld werd. De puntentelling was volgens het gekende recept, 50 voor overwinning, 30 voor tweede plaats en 1 punt aftrek per uitvlieger.

In de eerste heat moest ik het opnemen tegen Geert, startend op het langzamere spoor 2. Het kostte wat moeite om Geert voor te blijven, maar na de baanwissel liep ik uit en wist de race te winnen. In de 2e heat was Lars mijn tegenstander. Ik moest starten op spoor 1. Lars nam de leiding en een uitvlieger van mij betekende een verdere achterstand, maar door een uitvlieger van Lars kwam ik dichterbij en bij de baanwissel had ik een voorsprong van ca een halve ronde. Lars, nu rijdend op spoor 1, kwam dichterbij en een uitvlieger van mij met nog ca 5 ronden te gaan zorgde ervoor dat ik nog maar een kleine voorsprong had. Ik wist deze vast te houden en de race te winnen.
In de derde heat was Edje mijn tegenstander en ik mocht weer op spoor 1 starten. De eerste 25 ronden reden we nek aan nek en met een auto lengte voorsprong voor mij gingen we het 2e deel in. De strijd met Edje betekende wel dat de grip van mijn bandjes weg was, en Edje kon nu uitlopen en won de race met ca 3/4 ronde voorsprong. Mijn laatste race was tegen Jimmy en ik moest deze winnen om 2e te worden. Ik mocht weer op spoor 1 starten, maar Jimmy ging redelijk agressief van start en nam de leiding. Een aantal uitvliegers betekende echter dat ik gauw de leiding nam, en na 25 ronden had ik bijna 2 ronden voorsprong. Het was nu een kwestie van uitrijden en ik bleef dus gewoon rustig achter achter Jimmy aan rijden, en ik won dan ook met 2 ronden voorsprong. Dit betekende dus de 2e plaats in de einduitslag.
Edje heeft gelijk: de NSR GT3 auto's zijn fijn om mee te rijden. Ik heb nog nooit zo'n snelle tijden gereden (de snelste ronde voor mij was 5.024 seconden). Dit kon inderdaad wel eens tot heel close racing leidden als we volgend seizoen allemaal hier mee gaan rijden.

Uitslag Open GT:

1. Edje 198 punten.
2. Paul 174 punten.
3. Lars 159 punten.
4. Jimmy 123 punten.
5. Geert 109 punten.

De stand in het baankampioenschap ziet er als volgt uit, tussen haakjes staan de punten na aftrek van twee schrapresultaten:

1. Edje 125 (75) punten uit 5 races.
2. Lars 108 (67) punten uit 5 races.
3. Paul 105 (65) punten uit 5 races.
4. Geert 74 (56) punten uit 4 races.
5. Arjan 64 (64) punten uit 3 races.
6. Maurice 42 (42) punten uit 2 races.
7. Jimmy 39 (39) punten uit 2 races.

Over de crazy race kan ik kort zijn. In de eerste race tegen Edje lag ik er na 2,44 ronden al uit, dus een hoge klassering zat er al niet meer in. In de tweede race kwam ik tot 14,26 rondes.

Uitslag Crazy Race:

1. Edje 29,08 ronden.
2. Lars 28,28 ronden.
3. Jimmy 28,21 ronden.
4. Geert 26,45 ronden.
5. Paul 17,24 ronden.

De stand in het Crazy Race kampioenschap ziet er zo uit:

1. Edje 30 punten uit 3 races.
2. Lars 27 punten uit 3 races.
3. Paul 21 punten uit 3 races.
4. Maurice 14 punten uit 2 races.
5. Geert 12 punten uit 2 races.
6. Jimmy 8 punten uit 1 race.
7. Arjan 7 punten uit 1 race.

Het was weer een gezellige middag en we hebben weer flink wat af gelachen. Iedereen weer bedankt voor de gezellige middag.


maandag 23 december 2013

Weer een update

Maar weer eens 2 events in 1 bericht.

Vrijdag 29 november vertrokken Edje, Lars en ik naar Moers om te gaan trainen voor de 12 uurs van zaterdag. Trainen was nodig omdat we geen van drieën ervaring hadden met de houten baan (gebaseerd op Suzuka), waarop toch 6 uur gereden zou worden. De andere 6 uur waren op de bekende Carrerabaan. Bovendien hadden we ook nog geen ervaring met de Frankenslot bandjes. Edje was niet echt tevreden over deze bandjes en de training op de houten baan liep ook niet echt lekker. Even leek het erop dat we zaterdags niet terug zouden komen, maar uiteindelijk toch besloten dat wel te doen.
Zaterdags deed Lars tijdens de kwalificatie wat er van hem verwacht werd. Kwalificeer ons niet bij de 1e zes, zodat we op de Carrerabaan konden beginnen. Na drie uur racen op deze baan, waar ieder 2 stints van een half uur voor zijn rekening nam (ik op spoor 3 en 4) was het tijd om 3 uur op de houten baan te rijden. Ook hier ieder 2 stints van een half uur en ik wederom op spoor 3 en 4. Lars presteerde het beste op deze baan. Na 6 uur een kleine pauze en de indeling werd nu gebaseerd op de stand. Verbazend genoeg stonden we op de 9e plaats (van de 11 teams, er was een 12e auto ingezet waarmee iedereen die wilde kon rijden. Dit zg All stars team reed buiten mededinging mee, was bedoeld om het lege spoor in de groep van 5 schoon te rijden). We mochten weer op de Carrerabaan starten, echter in de laatste stint ging het mis. Edje was aan het rijden toen de auto niet meer vooruit wilde. Dan blijkt het nadeel van een team van 3 man waarvan maar 1 man kan sleutelen (Edje). Edje kreeg de auto niet fatsoenlijk aan het lopen en had er genoeg van. Nadat Werner de auto had nagekeken heb ik de stint uitgereden. De laatste 3 uur op de houten baan kwamen voor rekening van Lars en mij, want Edje had er geen zin meer in. Toen echter onze achtervolgers te dichtbij kwamen heeft hij de een na laatste stint toch nog gereden. Uiteindelijk wisten we ondanks de perikelen onze 9e plaats te handhaven. Al met al toch een geslaagde dag, maar ontzettend vermoeiend. Voorlopig zijn we klaar met enduranceracen, zeker als we maar met 3 man zijn, dat is toch te weinig gebleken.

Zaterdag 7 december was het tijd voor de laatste Thunder in the Loft bij Edje en Lars. Helaas waren we maar met z'n vieren (Edje, Lars, Maurice en ik), dus waren we rap klaar. Over de races kan ik ook kort zijn. Ik verloor alle drie de races en had 2 uitvliegers en daarmee eindigde ik met 88 punten op de 4e plaats. Ook in de Crazy race eindigde ik op de 4e plaats.

Uitslag Thunder in the Loft X:

1. Edje 150 punten.
2. Maurice 127 punten.
3. Lars 108 punten.
4. Paul 88 punten

Uitslag Crazy Race:

1. Edje 28,38 ronden.
2. Lars 28,14 ronden.
3. Maurice 27,41 ronden.
4. Paul 26,43 ronden.

Stand baankampioenschap:

1. Edje 100 punten uit 4 races.
2. Lars 87 punten uit 4 races.
3. Paul 82 punten uit 4 races.
4. Arjan 64 punten uit 3 races.
5. Geert 55 punten uit 3 races.
6. Maurice 42 punten uit 2 races.
7. Jimmy 19 punten uit 1 race.

Stand Crazy Races:

1. Edje 20 punten uit 2 races.
2. Lars 18 punten uit 2 races.
3. Paul 15 punten uit 2 races.
4. Maurice 14 punten uit 2 races.
5. Arjan 7 punten uit 1 race.
6. Geert 5 punten uit 1 race.

zondag 24 november 2013

Update races op E&L raceway

Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen, maar eindelijk de weg naar het blog weer eens gevonden. Dus even een update van de laatste twee races op de E&L raceway

zaterdag 12 oktober:
Historische toerwagens en GT's: mijn keuzes, resp de Scalextric Mustang en de Slot-it Ford GT40. Begonnen werd met de toerwagens over 30 ronden met een baanwissel na 15 ronden. Ik moest meten beginnen tegen Edje en na 1 ronde vloog de auto bij het passeren van de start/finish hard uit de baan, als gevolg van het te hoge houtebaanschoentje dat onder deze (2e hands gekochte) auto zit. Dus toch de Camaro weer gepakt. Opnieuw starten dan maar, ik verloor echter van Edje, maar de race tegen Geert werd gewonnen. In de 2e heat kwam ik weer tegen beide uit met dezelfde uitslag. Na deze races stond ik samen met Lars op de tweede plaats achter Edje, voor Arjan en Geert. In de pauze deden we ons tegoed aan hamburgers en daarna was het tijd voor de GT's. Het aantal ronden was nu 50 met baanwissel na 25 ronden. In de derde heat verloor ik zowel van Arjan als van Edje, in de 4e heat wist ik van Geert te winnen maar verloor ik van Lars. De beslissende heat tussen Edje en Lars eindigde in het voordeel van Edje, die daardoor 1e werd. Door de 3 verloren races bij de GT's zakte ik van de tweede naar de vierde plaats in de eind uitslag. Maar het was uiteraard weer een gezellige middag en dat is wat telt.

Uitslag Historics:

1. Edje 397 punten.
2. Lars 316 punten.
3. Arjan 310 punten.
4. Paul 291 punten.
5. Geert 240 punten.

De stand in het baankampioenschap ziet na deze race is als volgt:

1. Edje 50 punten uit twee races.
2. Lars 46 punten uit twee races.
3. Paul en Arjan 41 punten uit twee races.
5 Geert 37 punten uit twee races.
6 Maurice 19 punten uit één race.

Zaterdag 9 november:
De E&L Raceway 250, de 1e race meetellend voor het BraLi kampioenschap. Gereden wordt met Slot-it Group-C of GT's, ik reed weer met de Warsteiner Porsche 956KH. Er stonden weer 6 rijders (Arjan, Geert, Jimmy, Lars, Edje en ik) aan de start, wat betekende dat iederen tegen iedereen reed over 50 ronden met baanwissel na 25 ronden. In de 1e heat tegen Geert vloog ik gelijk in de 1e bocht eruit en vervolgens een halve ronde verder weer. Dit lokte bij Edje de vraag uit "wat heb je gedaan" waarop ik antwoordde "niks, en dat is waarschijnlijk het probleem". De banden hadden geen grip. Ik had dus direct een achterstand, maar de grip werd beter en nog voor de baanwissel had ik Geert ingehaald en kon ik op het andere spoor uitlopen en de overwinning pakken. In de tweede heat wist ik van Lars te winnen, want die had ook zijn auto niet nagekeken en bleek later met een los tandwiel te rijden (was dat niet het geval geweest dan had hij ons allemaal om de oren gereden, want Edje stond versteld dat hij ondanks dat euvel toch nog races kon winnen).
Tijd voor pauze met belegde broodje, saucijzen- en worstebroodjes.
In heat 3 kwam ik uit tegen Arjan waarvan ik verloor en ook de 4e heat tegen Edje ging verloren. Om 3e te worden moest ik winnen van Jimmy op voorwaarde dat Arjan van Lars zou winnen. De race was spannend en ik wist nipt te winnen van Jimmy. Arjan won van Lars dus mijn derde plaats was zeker en deze overwinning leverde Arjan een mooie 2e plaats op, en dat terwijl hij last had van zijn been als gevolg een val van een keukentrapje. Een paar dagen later bleek dat zijn achillespees bijna volledig was afgescheurd en hij zit nu met een gipspoot.

De uitslag:

1. Edje 250 punten.
2. Arjan 226 punten.
3. Paul 202 punten.
4. Lars 184 punten.
5. Jimmy 162 punten.
6. Geert 138 punten

Stand BraLi kampioenschap:

1. Edje 25 punten.
2. Arjan 23 punten.
3. Paul 21 punten.
4. Lars 20 punten.
5. Jimmy 19 punten.
6. Geert 18 punten.

Stand baankampioenschap E&L Raceway:

1. Edje 75 punten uit 3 races.
2. Lars 66 punten uit 3 races.
3. Arjan 64 punten uit 3 races.
4. Paul 62 punten uit 3 races.
5. Geert 55 punten uit 3 races.
6. Maurice 19 punten uit 1 race en Jimmy 19 punten uit 1 race.

Het waren weer 2 gezellige middagen. Familie Clout weer bedankt voor de gastvrijheid en de catering en iedereen weer bedankt voor de leuke races.

De zes auto's in volgorde van de uitslag (foto van Edje)

dinsdag 24 september 2013

Gezellig seizoens opener

Zaterdag 14 september was het weer zover. De eerste race van het seizoen op de E&L Raceway. Op het programma stond "Thunder in the Loft", de races met Nascars. Met diezelfde Nascars zou ook de 1e heat van de crazy race gehouden worden. Jimmy was er niet bij, dus zijn titel verdedigen is al geen sprake meer van. Maurice was er na lange tijd wel weer bij, in totaal waren we met 6 man, Arjan, Geert, Maurice dus, ik zelf en Edje en Lars uiteraard. Geracet werd volgens het concept iedereen tegen iedereen over 30 ronden, waarbij na 15 ronden van auto en baan werd gewisseld. Puntentelling volgens het gekende recept, 50 voor overwinning, 30 voor 2e plaats en 1 punt aftrek per uitvlieger.
In de eerste heat tegen Maurice moest ik meteen in de achtervolging. De nr 24 liep iets minder snel dan de nr 88 (iedereen had daar wel enigszins last van). Na auto/baanwissel kwam ik dichterbij, maar leek ik het niet te redden, totdat Maurice een uitvlieger had. Daardoor wist ik met een klein verschil te winnen. In de tweede heat tegen Edje was er geen kans om te winnen, maar ik had geen uitvliegers. In de derde heat wist ik van Arjan te winnen. Vader en zoon zetten een spannende race neer die uiteindelijk door pa werd gewonnen.
In de pauze was er een pan vol met lekker "duuvelkesvleisj" met stokbrood voorzien door Jolanda, wat voortreffelijk smaakte.
In heat vier na de pauze moest ik het opnemen tegen Geert. Ook deze race wist ik te winnen zonder uitvliegers. Omdat Lars en ik alleen van Edje hadden verloren stonden we gelijk in de stand. De winnaar van deze race zou zeker zijn van de tweede plaats, en zou eventueel nog aanspraak maken op de overwinning indien Edje zou verliezen van Maurice. In een spannende race moest ik toch het hoofd buigen voor Lars. Edje won van Maurice waardoor hij toch eerste werd, Lars tweede en ik derde. Alle drie hebben we geen uitvliegers gehad.

De crazy race was ook heel spannend. In de race tegen Lars eindigde ik maar 6 baanstukken achter hem op 13.38. In de race daarop tegen geert kwam ik tot 14.10 ronden. Zowel Geert als Maurice vlogen er een keer uit in hun onderlinge race. Ook Arjan vloog er uit in zijn race tegen Edje. De laatste race tussen Edje en Lars moest de beslissing brengen. Lars reed in zijn tweede race 3 baanstukken minder dan mij (14.07) maar had daardoor toch nog 3 baanstukken over waardoor hij tweede werd en ik derde.

De prijsuitreiking vond plaats onder het genot van wat te drinken en lekkere chocoladecake door Jolanda gebakken.

Edje, Lars en Jolanda, bedankt weer voor de gastvrijheid, en iedereen weer bedankt voor de ouderwets gezellige racemiddag.

Uitslag Thunder in the Loft IX:

1. Edje met 250 punten.
2. Lars met 230 punten.
3. Paul met 210 punten.
4. Arjan met 184 punten.
5. Maurice met 169 punten.
6. Geert met 145 punten.

Uitslag Crazy Race 1:

1. Edje met 28,37 ronden.
2. Lars met 28,05 ronden.
3. Paul met 28,02 ronden.
4. Arjan met 21,41 ronden.
5. Maurice met 20,42 punten.
6. Geert met 14,44 ronden.

donderdag 9 mei 2013

Dromen over een vaste baan

Na het bezoek aan "het souterrain" van Marc Stouten maart j.l. begint het weer te kriebelen om ook voor een vaste gethematiseerde baan te gaan. Dat het een Amerikaans geörienteerd thema zal zijn, zal jullie uiteraard niet verwonderen. Mijn idee is een circuit in een woestijnachtige omgeving, een beetje kruising tussen het oude Riverside en het huidige Laguna Seca (of Mazda raceway Laguna Seca, zoals het nu heet). Heeft Marc de Targa Florio als thema, bij mij zal het een historic festival zijn zoals bijv. het Sonoma Historic Motorsports Festival of The Rolex Monterey Motorsports Reunion. Dit thema maakt het mogelijk om allerlei klassiekers in te zetten en met name dus mijn historische Nascars, Trans-Ams en Can-Ams. Uiteraard zullen er veel, specifiek met races in Amerika gerelateerde zaken ergens een plaatsje vinden. Ik denk daarbij een zogenaamde "winnerscircle", maar ook en podium met daarop een priester/dominee die zijn "blessing" uitspreekt en ook een zanger(es) die de "star spangled banner" zingt. Uiteraard met geluid!!!. En natuurlijk het obligate "Drivers, start your engines". Boven de baan komt er ook een Goodyear blimp (zeppelin) te hangen, de bouwdoos daarvoor heb ik al en ergens in een hoek boven de baan komen nog een B17 Flying Fortress bommenwerper en 2 Mustang p-51D jachtvliegtuigen voor de "flyover". Ideeën genoeg zoals je ziet, nu de uitvoering nog!!!!.
Om een idee te krijgen hoe het uit zou kunnen gaan zien, kijk dan even naar de baan van David Reinecke, die een beetje mijn inspiratie vormt.

zaterdag 4 mei 2013

Historic festival

Na 3 weken eindelijk even tijd om een verslagje te maken
6 man sterk waren we weer, Edje, Lars, Arjan, Uwe, Jimmy en ik. Als eerste stond de laatste crazy race op het programma. Bij een 3e plaats of hoger zou Jimmy kampioen zijn. Jimmy reed uiteraard op zeker en wist het kampioenschap binnen te halen. Ik zelf wist beide races uit te rijden en eindigde vijfde, zowel in de race van vandaag als in het kampioenschap.

Uitslag:

1. Lars 28,13 ronden.
2. Edje 27,43 ronden.
3. Jimmy 27,43 ronden.
4. Arjan 27,21 ronden.
5. Paul 27,08 ronden.
6. Uwe 19,44 ronden.

Eindstand Crazy Race kampioenschap:

1. Jimmy 44 punten uit 5 races.
2. Lars 43 punten uit 5 races.
3. Edje 42 punten uit 5 races.
4. Arjan 30 punten uit 4 races.
5. Paul 27 punten uit 4 races.
6. Uwe 10 punten uit 2 races.
7. Geert 6 punten uit 1 race.

Daarna was het tijd voor de races met de historics. Begonnen werd met een Sloter Lola T280. Hiermee werd een tijdrit over 5 ronden gereden waarbij de totaaltijd telde. Ik wist een tweede tijd neer te zetten na Edje. Daarna volgde de race met de Camaro's. Helaas bleek mijn Camaro niet meer zo soepel te lopen, maar omdat iedereen hier een keer mee reed hadden we allemaal hetzelfde probleem. De race tegen Arjan werd gewonnen, de race tegen Edje ging verloren. Voor de pauze werd nogmaals een tijdrit over 5 ronden gereden met een Porsche 908/3 van Fly. Ditmaal telde echter de snelste ronde. Ik reed de vierde tijd met 5,703 seconden. De pauze werd benut om de prijzen van het Crazy race kampioenschap uit te reiken en het nuttigen van een overheerlijke chili con carne, waar ik overigens het hele weekend nog plezier van heb gehad.
Na de pauze werd gestart met de NSR Ford MKIV's. Ik verloor van Lars maar wist te winnen van Arjan. Daarna was het weer tijd voor een tijdrit over vijf ronden waarbij weer de totaaltijd telde. Gereden werd met een Revell Simca 1000. Een uitvlieger kostte me de 1e plaats, want volgens Edje was ik na vier ronden sneller dan hem. Uiteindelijk eindigde ik 3e achter Edje en Jimmy.
De laatste races met weer de NSR Ford MKIV's moest de beslissing brengen. Lars stond voor op Edje, dus Edje moest beide races winnen en Lars 1 race verliezen. Edje won zijn beide races. Ik won van Uwe en moest toen tegen Lars. Deze race was ongemeen spannend en een uitvlieger van mij beslechte de race in het voordeel van Lars. Lars won ook van Jimmy waardoor hij de eindoverwinning in de wacht sleepte voor Edje en mij.

Uitslag:

1. Lars 302 punten.
2. Edje 286 punten.
3. Paul 261 punten.
4. Jimmy 259 punten.
5. Arjan 254 punten.
6. Uwe 191 punten.

De tussenstand in het baankampioenschap ziet er met nog 1 race te gaan als volgt uit.

1. Edje 221 punten uit 9 races.
2. Lars 198 punten uit 9 races.
3. Paul 165 punten uit 8 races.
4. Jimmy 147 punten uit 7 races.
5. Arjan 143 punten uit 7 races.
6. Geert 91 punten uit 5 races.
7. Uwe 71 punten uit 4 races.
8. Maurice 19 punten uit 1 race.

Het was weer een leuke middag racen. Iedereen bedankt voor de gezellige dag.