dinsdag 19 februari 2013

Klassiek geweld op de E&L raceway

Zaterdag 16 februari was het weer tijd voor racen met klassieke toerwagens en GT's bij Edje en Lars. We waren weer met z'n zessen nl Edje, Lars, Arjan, Geert, Uwe en ik.
De puntentelling was weer volgens het gekende concept, maar het verloop van de races iets anders. Halverwege de race werd van baan gewisseld en per heat reed je tegen 2 personen. In de eerste heat op basis van de stand in het kampioenschap, in de volgende heats op basis van de uitslag van de races die dag.
De eerste heat was met de toerwagens (2 x 15 ronden) en ik reed wederom met de Camaro. Ik moest beginnen tegen Edje met zijn Escort en deze race werd door Edje gewonnen. De race tegen Uwe wist ik te winnen. In de tweede heat trof ik wederom Edje en ook nu won Edje weer. Daarna moest ik tegen Lars die noodgedwongen met de Audi quatro (eigenlijk een rally auto) reed, omdat Edje de Lotus Cortina, de Capri en de Camaro had uitgeleend aan resp. Geert, Uwe en Arjan. Deze race wist ik te winnen, waardoor ik na twee heats op de derde plaats stond achter Edje en Arjan, die 1e stond omdat hij van Edje had weten te winnen.
Na de pauze was het tijd voor de klassieke GT's (2 x 20 ronden). Ik reed weer met de Slot-it GT40, Arjan had een NSR GT40, Edje en Geert een MKIV van NSR, Lars met een Sloter Lola T280 en Uwe met de Slot-it Ferrari 312PB. De race tegen Edje en Arjan verloor ik en ik had bovendien te veel uitvliegers. In de laatste heat moest ik het eerst opnemen tegen Geert. Die had het Arjan al behoorlijk lastig gemaakt en ook maakte hij het mij heel lastig. Halverwege (na 20 ronden) bij de baanwissel had ik hooguit twee auto lengtes voorsprong. Ik kon daarna uitlopen tot ongeveer een halve ronde voorsprong, maar kon me geen misser veroorloven. Gelukkig maakte ik geen fout en won ik deze race. Tegen Uwe ging het gelukkig heel wat gemakkelijker, en ook deze race won ik. Dat ik in deze twee races de volle 50 punten wist te halen bleek van cruciaal belang. Volgens Edje kon het nog wel eens spannend worden voor bepaalde plaatsen, hij zei alleen niet hoe of wat. Toen Lars echter in de race tegen Edje een uitvlieger had, was volgens Edje de spanning weg. Het bleek nl dat als Lars in deze (voor hem laatste) race 30 punten haalde hij gelijk met mij zou komen en een shoot-out voor de 3e plaats nodig zou zijn. De uitvlieger zorgde er echter voor dat hij 1 punt achter mij op de vierde plaats eindigde. Edje stelde de overwinning veilig door in de laatse race van Arjan te winnen, die daarmee wel mooi de tweede plaats opeiste.

Einduitslag:

1. Edje 374 punten.
2. Arjan 357 punten.
3. Paul 313 punten.
4. Lars 312 punten.
5. Geert 291 punten.
6. Uwe 207 punten.

Stand baankampioenschap:

Edwin Clout 173
Lars Clout 153
Paul van Nuil 123
Arjan Biekens 105
Jimmy Brouns 104
Geert Roubroeks 91
Uwe Ranft 35
Maurice Fliesher 18

De strijd voor het kampioenschap lijkt beslist. Lars kwam iets dichter bij Edje door zijn overwinning in de winternationals, maar ziet met zijn vierde plaats vandaag de achterstand weer toenemen. De 3e plaats is voor mij als ik alle races die nog komen aanwezig ben. Arjan en Jimmy (1 race minder gereden dan mij) zullen voor de vierde plaats strijden, misschien dat Geert zich hier nog in gaat mengen.

Iedereen weer bedankt voor de gezellige middag, de Cloutjes uiteraard bedankt voor de gastvrijheid en de catering.

zondag 20 januari 2013

winterse winternationals

Buiten lag er sneeuw en ook op zolder bij Edje en Lars was het redelijk fris. Met 6 man echter op zolder steeg de temperatuur wel. Aanvankelijk zouden we maar met 4 man (Edje, Lars, Jimmy en ik) zijn, maar Geert meldde zich op het laatste moment nog aan. Uwe, een achterneef van Edje, had al vaker aangegeven eens te willen komen kijken, wat hij vandaag dan ook deed. Meedoen is natuurlijk altijd leuker, en aangezien Edje nog wel een auto over had, reed Uwe dus gewoon mee en niet overdienstelijk voor iemand die dat nog nooit gedaan heeft. 6 groep C auto's aan de start, allemaal geprepareerd door Edje (ik had voor mijn Porsche de tegoedbon ingeleverd die ik had gekregen voor het organiseren van een BraLi-race).
Ditmaal reed iedereen tegen iedereen, voor de pauze op de ene spoor en na de pauze nog eens maar dan op het andere spoor. De puntentelling was weer volgens het gekende concept.
In de eerste reeks voor de pauze verloor ik mijn races tegen Edje en Lars, van Uwe wist ik te winnen. De race tegen Geert, op spoor 2, kostte wat moeite, maar werd toch gewonnen. Tegen Jimmy op spoor 1 leek een overwinning, na een aantal uitvliegers van hem, binnen bereik, maar Jimmy begon te jagen, waardoor ik een aantal uitvliegers noteerde en Jimmy alsnog voorbij kwam en de race won.
Na de pauze met goulashsoep en broodjes was het tijd voor reeks 2. De races tegen Edje en Lars werden weer verloren, van Uwe en Geert (ditmaal op spoor 1, dus iets soepeler) werd gewonnen. Winnen van Jimmy was nu nodig, zonder uitvliegers en minimaal 4 uitvliegers voor hem, om derde te kunnen worden. Dit lukte niet, omdat spoor 2 mij toch minder ligt, bovendien vloog ik er te vaak uit in de jacht op Jimmy. Een vierde plaats was dus het hoogst haalbare. De strijd om de eerste plaats ging als gewoonlijk tussen vader en zoon. Lars had de eerste race tegen Edje gewonnen, met zijn snelle Toyota, terwijl Edje de verkeerde wielen/bandjes op zijn Jag had gemonteerd. In de tweede race moest Edje zonder uitvliegers winnen, maar Lars ging er als een haas vandoor. Ook Edje vloog in zijn jacht op Lars er een aantal keer uit, dus de kans op een overwinning werd steeds kleiner. Lars won de race en daarmee ook de Winternationals.

Uitslag Winternationals:

1. Lars 498 punten
2. Edje 457 punten
3. Jimmy 415 punten
4. Paul 369 punten
5. Geert 332 punten
6. Uwe 268 punten

Stand baankampioenschap:

1. Edje 148 punten uit 6 races
2. Lars 134 punten uit 6 races
3. Jimmy 104 punten uit 5 races
4. Paul 102 punten uit 5 races
5. Arjan 82 punten uit 4 races
6. Geert 73 punten uit 4 racess
7. Maurice 19 punten uit 1 race
8. Uwe 18 punten uit 1 race

Het was weer een gezellig middag met de nodige lachsalvo's. Iedereen weer bedankt voor de leuke middag, Edje, Lars en Jolanda uiteraard voor de gastvrijheid en de catering.
Tegen Uwe zou ik willen zeggen: Welkom bij ons "clubje", ik hoop dat je het leuk vond en vaker komt. Ik heb inmiddels van Edje begrepen dat dat het geval is.

woensdag 2 januari 2013

Nieuw jaar, nieuwe start

Om te beginnen, de beste wensen voor iedereen die mijn blog leest, en dat het maar een goed slotrace jaar mag worden. Wat dat betreft heeft er voor mij een kleine verandering plaats gevonden. Met ingang van 1 januari ben ik geen clubrijder meer. Ik heb het lidmaatschap bij Euroslotracing opgezegd. De reden was o.a. dat ik maar 2 maal per maand kon gaan. Bovendien moet je om enigzins mee te kunnen draaien, je auto's goed afstellen en tunen. Dit is nooit mijn ding geweest, dus de lol was er een beetje af.
Dit betekend echter niet dat ik stop met de hobby. De maandelijkse races bij Edje en Lars blijf ik gewoon bezoeken en ook Arjan heeft nog plannen genoeg. Ik zelf moet zeker voor de vakantie nog een BraLi race organiseren en de plannen voor een "Thunder in the Loft Classic" zijn er ook nog altijd, maar dat zal waarschijnlijk na de vakantie worden. Daarnaast zullen we als "Just for Fun" nog wel eens mee gaan doen aan een endurance race in Duitsland en misschien ook nog diverse andere races in Duitsland.
Daarnaast hoop ik ook dat Marc Stouten weer een "Souterrain cup" wil organiseren.
Kortom, ik blijf racen maar ben van clubracer naar een thuisracer gepromoveerd/gedegradeerd.

dinsdag 1 januari 2013

Open GT op de E&L raceway

5 man sterk waren we, Edje, Lars, Jimmy, Arjan en ik. Geert was helaas verhinderd.
Als auto´s had ik de Ninco Ford GT en de Corvette C6R op een HRS2 chassis mee genomen. Bij het trainen bleek dat de Ford het snelste was, al veranderde dat gedurende de race. De Corvette vloog te vaak uit de baan (naar later bleek door kleinere velgen achter dan voor). In de eerste heat verloor ik de race tegen Jimmy en die tegen Lars.
In de tweede heat moest ik het opnemen tegen Lars, waarvan ik verloor. De race tegen Arjan wist ik te winnen. Arjan was zijn auto vergeten, en moest een auto van Edje lenen. Hoewel deze prima geprepareerd zijn, kon Arjan er niet goed mee uit de voeten.
Tijd voor pauze met broodjes en wat fris te drinken.
In de derde heat won ik weer van Arjan, maar de race tegen Jimmy verloor ik. Gedurende deze heat begon de Ford last te krijgen van contact problemen en soms ging hij bij een herstart gewoon niet verder.
In de vierde heat werd het probleem steeds erger en de oplossing werd niet gevonden. De race tegen Arjan werd geregeld onderbroken voor het goed zetten van de slepers en de auto werd zelfs opengedraaid om te kijken wat het probleem was. Uiteindlijk won Arjan van mij. Ik had inmiddels berekend dat ik beide wedstrijden in de vierde heat kon verliezen om toch vierde te blijven. De race tegen Jimmy ging niet veel beter en ik mocht de Ford vervangen door de Corvette. Deze leek veel sneller dan Jimmy's Venturi en het leek erop dat ik Jimmy kon verslaan. Ik vond dit echter niet leuk voor jimmy, want dit zou hem zijn tweede plaats kunnen kosten. Bovendien vloog de Corvette er nog steeds te vaak uit, dus uiteindelijk won Jimmy toch.

Daarna volgde nog de crazy race met de Nascars. De eerste race wist ik volledig uit te rijden met 13,35 ronden. De tweede race tegen Edje eindigde voor Edje al na 4,43 ronden, voor mij was het zaak om deze heat uit te rijden. Aangezien Jimmy in 1 van zijn races er ook uit gevlogen was zat een 3e plaats erin. Helaas na 12,16 ronden was het over en eindigde ik dus 4e.

Uitslag Open GT:

1. Edje 399 punten.
2. Jimmy 332 punten.
3. Lars 319 punten.
4. Paul 265 punten.
5. Arjan 237 punten.

Uitslag Crazy Race:

1. Lars 29,01 ronden.
2. Arjan 27,44 ronden.
3. Jimmy 27,14 ronden.
4. Paul 26,05 ronden.
5. Edje 19,38 ronden.

Stand baankampioenschap:

1. Edwin Clout 125 punten uit 5 races.
2. Lars Clout 109 punten uit 5 races.
3. Jimmy Brouns 83 punten uit 4 races.
4. Arjan Biekens 82 punten uit 4 races.
5. Paul van Nuil 82 punten uit 4 races.
6. Geert Roubroeks 54 punten uit 3 races.
7. Maurice Fliesher 19 punten uit 1 race.

Stand Crazy race kampioenschap:

1. Jimmy Brouns 26 punten uit 3 races.
2. Lars Clout 25 punten uit 3 races.
3. Edwin Clout 24 punten uit 3 races.
4. Arjan Biekens 16 punten uit 2 races.
5. Paul van Nuil 15 punten uit 2 races.
6. Geert Roubroeks 6 punten uit 1 race.

Edje, Lars en Jolanda weer bedankt voor de gastvrijheid en de rest ook voor de gezellige middag.

zondag 16 december 2012

Thunder in the Loft VII

Zaterdag 15 december was het tijd voor de zevende editie van "Thunder in the Loft". Gereden werd weer met 2 identiek geprepareerde scalectrix nascars van Edje. Dit volgens het bekende concept van 50 punten voor een overwinning, 30 voor de tweede plaats en 1 punt aftrek per uitvlieger.
Met zes man (Edje, Lars, Arjan, Jimmy, Geert en ik) was het weer volle bak op zolder.
De eerste heat ingedeeld volgens de stand in het kampioenschap, hield in dat ik uitkwam tegen Arjan. Een uitvlieger in de laatste ronde betekende dat ik de wedstrijd verloor. De race tegen Geert werd gewonnen. Jimmy maakte in zij race tegen Lars een valse start (kost een ronde), zonde, want hij had die race anders gewonnen. Dit bleek later ook nog cruciaal te zijn voor de einduitslag. Ook Geert liet een valse start noteren.
In de tweede heat kon ik meteen tegen Edje aantreden. Zoals verwacht won Edje deze race. Daarna moest ik tegen Arjan. Dit maal wist ik wel te winnen.

Even pauze met broodjes frikandel en kroket.

De derde heat begon weer met de race tussen Edje en mij. Edje won wederom. Daarna moest ik tegen Jimmy. Aangezien Jimmy de vorige keer goed op dreef was, vreesde ik dat ik deze race niet kon winnen, maar ik wist Jimmy toch te verslaan. Edje maakte in zijn race tegen Lars een valse start, keek dus tegen een ronde achterstand aan, welke hij tegen ieder ander nog wel goed gemaakt had, maar niet tegen Lars.

De vierde heat beloofde weer spannend te worden. Lars en Edje gingen met een gelijk aantal punten de strijd aan voor de eerste plaats. Arjan ik had ook een gelijk aantal punten voor de derde plaats. Uitvliegers op nul houden was dus zeker cruciaal. Zowel Arjan als ik wonnen en verloren 1 race, beide zonder uitvliegers dus dat beteknde dat we ook nu op een zelfde punten aantal stonden. Ik verloor overigens van Edje en won van Jimmy.
Edje en Lars vochten de strijd om de eerste plaats onderling uit en deze werd na een spannende race in het voordeel van Edje beslist. Voor de derde plaats was er dus een shootout tussen Arjan en mij nodig. Deze ging over 2 maal 1 minuut. De voorsprong die ik op baan 1 uitbouwde wist Arjan na de baanwissel weer te verkleinen, maar een uivlieger van Arjan betekende dat ik de shootout won en de derde plaats voor me opeiste.

Uitslag Thunder in the Loft VII:

1. Edje 377 punten.
2. Lars 375 punten.
3. Paul 316 punten, derde plaats na overwinning in shootout met Arjan.
4. Arjan 316 punten.
5. Jimmy 294 punten.
6. Geert 229 punten.

Daarna was het tijd voor de crazy race. Deze wordt ook met de nascars verreden. Deze races gaan volgens het volgende principe: je rijdt met beide auto's anderhalve minuut, er wordt gekeken hoeveel rondes + baanstukken je hebt gereden en dit wordt bij elkaar opgeteld. Diegene met het meeste aantal rondes is de winnaar. Echter, vlieg je gedurende de race uit de baan, is de race over voor jou (de ander mag de anderhalve minuut proberen vol te maken). Uiteraard wordt het aantal gereden rondes + baanstukken voor de uitvlieger wel genoteerd, maar je bent bij voorbaat kansloos voor de eindoverwinning (of iedereen moet natuurlijk er uit vliegen, maar dat zal zelden gebeuren).
De eerste race tussen Edje en Lars, eindigde na 15 baanstukken al voor Lars, na een onbedoeld tikje van Edje. Edje reed de race uit met 14,22 rondes. Edje reed vervolgens 14,23 rondes in de race tegen mij (13,44 ronden). In de race tegen Geert legde ik weer 13,44 ronden af (hoezo constant!!!). Geert was de enige die ook een race niet wist te finischen. In zijn race tegen Arjan vloog hij na 7,33 ronden uit de baan. Na het optellen bleek dat ik ook hier de derde plaats had gehaald.
(Edjes baan is 46 baanstukken lang dus bij het optellen van de baanstukken houdt dit in dat 46 baanstukken dus 1 rondje is, dus 2 keer 13,44 = 26,88, maar dit wordt omgezet in 27,42 (88 is 1 rondje(46) + 42 baanstukken (88-46=42)). Dit even terzijde voor de duidelijkheid.

de uitslag van de Crazy race:

1. Edje 28,45 ronden.
2. Jimmy 28,22 ronden.
3. Paul 27,42 ronden.
4. Arjan 27,26 ronden.
5. Geert 21,31 ronden.
6. Lars 14,43 ronden.

De stand in het baankampioenschap ziet er nu als volgt uit:

Naam Meetings Gemiddeld Punten

Edwin Clout 4 25 100
Lars Clout 4 22 88
Arjan Biekens 3 21 63
Paul van Nuil 3 20,6 62
Jimmy Brouns 3 20 60
Geert Roubroeks 3 18 54
Maurice Fliesher 1 19 19

De stand in het Crazy Race kampioenschap is als volgt:

Naam Meetings Gemiddeld Punten
Jimmy Brouns 2 9 18
Edwin Clout 2 9 18
Lars Clout 2 7,5 15
Paul van Nuil 1 8 8
Arjan Biekens 1 7 7
Geert Roubroeks 1 6 6

Edje, Lars en Jolanda weer bedankt voor de gastvrijheid en de anderen ook bedankt voor de leuke middag.

Freeslotter treffen

Zaterdag 8 december met Edje en Lars weer in Duitsland geweest. In Kamp-Lintfort stond het de freeslotter jaarafsluiting op het programma. Meer dan 50 deelnemers waren aanwezig. Veel bekende gezichten die ik gedurende het jaar ook op andere evenementen heb gezien, maar ook nieuwe gezichten. Gereden werd op de beide banen waar ook de zes uurs van jongst leden op gereden werd. Voor (gesponsorde)auto's werd gezorgd. De grote baan (waar we alledrie in dezelfde heat mochten beginnen) was voorzien van een zestal Carrera Mercedes SLS auto's met de orginele bandjes en nog met magneet. Dit reed voor geen meter, en de uitvliegers waren niet van de lucht. Er was er een bij die je volgas kon blijven rijden, anderen waren weer heel onvoorspelbaar. Na de race moesten we inzetten, en daarna was er tijd voor een warme hap, in Duitsland altijd goed verzorgd en redelijk geprijsd. Daarna mochten we op de kleine baan rijden met Slot-it Lancia's (white kits in vier verschillende kleuren gespoten). Dit ging stukken beter ondanks dat de kleine baan veel moeilijker is.
Nadat iedereen aan de beurt was geweest was het tijd voor de "prijsuitreiking". Alleen de eerste 10 werden met name genoemd, de overige deelnemers (wij dus ook) waren op de 11e plaats geƫindigd. Het is per slot van rekening een dag waar de gezelligheid overheerst en het resultaat niet telt , alhoewel je altijd fanatiekelingen hebt.
Daarna werden de auto's waarmee gereden is en nog een aantal gesponsorde artikelen verloot onder de deelnemers. Ik viel in de prijzen, alhoewel ik geen auto won. Ik kreeg een "weckmann", een broodpoppetje voorzien van een pijp. Het smaakte in ieder geval goed.
Rond een uur of zes gingen we na een gezellige dag weer naar huis.

zondag 11 november 2012

E&L raceway 250

De 3e editie van deze race (de 1e voor het BraLi kampioenschap 2012/2013) is weer verreden. Deelnemers waren Arjan, Geert, Lars, Edje en ik. De race was verdeeld in 4 heats van 20, 25, 40 en 40 ronden. Dit aantal moest men op beide sporen rijden en dan kom je op 250 ronden.

In de eerste heat moest ik aantreden tegen Arjan, waarvan ik won en daarna tegen Edje waarvan ik verloor. De tweede heat begon meteen weer tegen Edje en wederom verloor ik en wist ik weer van Arjan te winnen. Doordat Geert heel verassend van Lars (die zijn auto niet had voorbereid) wist te winnen stond ik na 2 heats op de tweede plaats.

De pauze was weer aangenaam met een lekker hapje door Jolanda verzorgd. Brood met gebakken spekjes, uien en vervolgens gesmolten kaas erover. Lekker!!!

Een klein misverstand omtrent het slijpen van de bandjes leidde ertoe dat iedereen zijn bandjes kon slijpen voor aanvang van de volgende heats. Aangezien Lars daardoor toch weer voordeel kon behalen en gezien zijn minder sportieve reactie op zijn verlies tegen Geert, besloot Edje actie te ondernemen.

Lars wist in de 3e heat van mij te winnen, mede omdat ik uit tactische overwegingen mijn banden spaarde, wetende dat ik nog een paar moeilijke races te gaan had. Ik won echter van Edje, maar dat had meer te maken met Edjes plan dan met mijn rijkunsten.

De 1e race in heat 4 was weer Edje tegen mij en wederom won ik, om dezelfde reden als de race daarvoor. Tegen Arjan wist ik weer te winnen. De laatste race tussen Edje en Lars moest de beslissing brengen. Lars kon nog 1e worden door Edje te verslaan, maar hij besloot om de strijd niet aan te gaan, waardoor Edje de race won en ook 1e in het eindklassement werd.

Uitslag:

1. Edje 358 punten.
2. Paul 333 punten.
3. Lars 317 punten.
4. Arjan 284 punten.
5. Geert 271 punten.

Stand baan kampioenschap:

Naam Meetings Gemiddeld Punten
Edwin Clout 3 25 75
Lars Clout 3 21,6 65
Arjan Biekens 2 21,5 43
Jimmy Brouns 2 20,5 41
Paul van Nuil 2 20,5 41
Geert Roubroeks 2 18 36
Maurice Fliesher 1 19 19

Stand BraLi kampioenschap:

Naam Meetings Gemiddeld Punten
Edwin Clout 1 25 25
Paul van Nuil 1 23 23
Lars Clout 1 21 21
Arjan Biekens 1 20 20
Geert Roubroeks 1 19 19

Edje, Jolanda en Lars bedankt voor de gastvrijheid en de goede verzorging, en iedereen weer bedankt voor de gezellige middag.